Schiphol en Eindhoven Airport vergoeden kosten van gedupeerde reizigers
Schiphol gaat de kosten vergoeden van reizigers die door de chaos op het vliegveld deze zomer hun vakantie gemist hebben. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep MAX-programma MAX vakantieman. Ook trekt Eindhoven Airport een dergelijke regeling.
Net als Schiphol had ook Eindhoven Airport afgelopen maanden personeelstekorten. Daardoor ontstonden op drukke dagen soms rijen tot ver in de buitenlucht. De regeling van Schiphol geldt voor de vliegtuigpassagiers die in de periode van 23 april tot en met 11 augustus hun vlucht gemist hebben door de wachtrijen De regeling van Eindhoven gaat een maand later in en geldt dus voor de reizigers die van 23 mei tot en met 11 augustus hadden moeten vliegen.
Beide luchthavens vergoeden de kosten die reizigers hebben gemaakt bij het omboeken van een vlucht of aanschaf van een nieuwe vliegticket. Ook compenseren beide luchthavens de reiskosten van gedupeerde die besloten met de auto of trein naar hun vakantiebestemming te gaan. Ook kunnen de reizigers de kosten verhalen voor een niet gebruikte accomodatie, maar ook voor een accomodatie die niet geannuleerd kon worden. Ook zullen de maaltijden en drinken vergoedt worden die reizigers tijdens het wachten op een latere vlucht hebben geconsumeerd. Extra uitgaven om opnieuw naar hetzelfde of een ander vliegveld te reizen vallen ook onder deze regeling.
Reizigers van wie hun vlucht al werd geannuleerd, worden volgens de Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade niet compenseren doordat de reden voor annulering vaak onduidelijk is, zegt de Consumentenbond.
Geschreven door Perry Bestman
Opmerkingen